Kadens och Löpning

Den ultimata stegfrekvensen säger vissa är 180 steg per minut, som en optimal kadens. Den siffran beror på att elitlöpare brukar ligga mellan 170-180 kadens.  Men istället kan steg per minut variera mellan olika individer samt vilket fart individen springer i. Det finns ingen kadens som är rätt för alla, men ibland kan en ökning av stegfrekvens göra löpningen skonsammare och lättare. Vissa löpare kan tjäna på kortare steglängd och högre frekvens, d.v.s löparen springer samma hastighet men rör benen snabbare per minut med kortare steg. Det kan hjälpa minska skador. 
 
Jag skulle vilja uttrycka att kadens beror på person, men att det är bra att testa och utforska olika kandens för att se hur det känns. Vad är din "normala" kadens, och går den att öka i några minuter? Kanske långsammare några minuter?  Tänk på att kadens bara är en faktor, tänk på steglängd också. 
 
En youtube-kanal som jag starkt rekommenderar är Global Triathlon Network. De täcker sporterna simning, löpning och cykling kopplat till triatlon och Ironman. De ger många tips kring näring, träning, går på event och intervjuar atleter, gör "experiment" med sig själva som försökskaniner (t.ex. då de äter olika koster eller morgonfastar för att se vem som presterar bäst). Jag gillar variationen av träning som de täcker, just för att variation hjälper löpningen och det inspirerar mig till att variera min egen träning
 
Löpning, Träning | 180, Global Triathlon Network, cadence, kadens, stegfrekvens, steglängd, träning, youtube. | |
Upp